Saturday, January 28, 2012

::MULUT::TELINGA::HATI::AKAL::BISIKAN SYAITAN

sampai satu tahap dalam hidup ni kita akan jumpa satu

Zon Selesa


tapi kadang-kadang ikut nasib jugak...
zon selesa tu tak selamanya selesa..
selesa bukan selasa...

mood taip entry sekarang tanpa gambar...
hanya dipenuhi dengan bait-bait ayat..
yang kadang-kadang lebih pada karutan..bukan mencarut..

tengok melompat-lompat aku taip entry...
cuma yang aku tahu sekarang aku jumpa zon selesa aku...
keadaan sekeliling kalau kita terlampau amik tahu pon boleh buat hati kita disakiti...
kata-kata yang terbit dari mulut orang sekeliling ni kita kena pandai tangkis...
mayb kalau kita just senyum kata-kata tu akan senyap...
kalau kita libas balik tak mungkin akan tamat perang kata-kata tu kan....

so kata-kata manusia ni lebih tajam dari mata pedang...
just beware je...jangan sampai kita hilang kawalan hanya kerana kata-kata
pernah dengar peribahasa ni

"terlajak perahu boleh diundur..."
 terlajak kata padah menanti....

apepon mulut yang berkata-kata dan telinga yang mendengar...banyakkan sabar..pujuk hati tu sabar...guna akal fikiran tu bertindak dengan bijak...

Adios....

Friday, January 27, 2012

Jamal Abdillah & Malique - Aku Maafkan Kamu [OFFICIAL VIDEO]





Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Atur sepuluh daktil batal yang batil
Detik dua usul ditutup satu lagi tampil
Dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil
Minta diisolasi dari dalil busuk jahil
Aspirasi tak serasi dengan suara bunyi
Inkarserasi dari penghuni dan keluarga bumi
Surat wasiatnya atas paksi dalam rumi
Minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni
Mana cepat terbang atau warna gelang tangan
Buah fikiran aneh tergantung di persimpangan
Halusinasi susuli ketandusan ihsan
Ubat parut auditori kesan artileri insan
Gagal dikesan
Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku
Timbul tenggelam, timbul tenggelam
Acapkali terpendam, acapkali tersergam
Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
Ini bukan lagu rindu ini madah dendam
Ku ditimbang tanpa neraca di awal usia
Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
Maafkan mereka, mereka tidak tahu
Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
Maafkan mereka, mereka tiada nilai
Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati
Atas kepala murai sekawan
Baling ku ramit kucup lehernya
Terlalu rahi dendam di angan
Sampai terkacip mulut mahirnya
Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku
Jangan ahli sihir seru nama maharaja
Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
Kalau terpelajar sila guna hak miranda
Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta
(Alif)
Ada teratak di hujung kampung
(Ba)
Bawah cermin kopak ada kotak
(Ta)
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku
Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Ternyata kamu lebih suci dari apa yang kubayangkan

Hati Sunyi Sepi

pernah tak tiba-tiba korang akan ada satu perasaan iaitu
perasaan RINDU pada seseorang...

aku rindu...rindu sangat pada beberapa orang kesayangan..
kalau orang tak kenal akan kata kami sama-sama ego...
tapi kalau hati ni dah berkali-kali dihempas pecah berderai ketanah tanpa belas kasihan
dimana lagi aku nak letak hati ni agar tak terhempas berderai...

sesekali teringat tu rindu sangat
bual-bicara..
gelak tawa
merajuk
usik-mengusik
sunyi tapi masing-masing disitu...

sekarang aku ambil jalan menyepi...
sepi..sendiri aku sepi...
kalau hati aku hiba atau rindu pon aku diam sahaja...
#kandajebat tersayang pon mungkin tak perasan,...
tapi ape aku boleh buat....aku penat...penat dah asyik berjalan dibelakang mereka untuk menatang hati mereka walau hati aku dipijak-pijak...
sampai bila aku tak pasti..
oklah aku nak berenti sebab hati dah mula nak menangis..
sebelum mata aku kabur dengan airmata so better aku stop..

aku sentiasa doakan mereka sejahtera didalam lingkunganNya...
Aminnnn

Thursday, January 26, 2012

:: Kegilaan Hati dan akal ::

Jari-jemari ni memang selalu sangat nak menaip bait-bait kata kat sini..
Hati ni sentiasa rindu nak meluah rasa kat sini...
Otak ni ..akal ni selalu berkerjasama nak merangka patah-patah kata untuk kita tatap bersama..
tapi entahlah kekangan masa...
malas tu lagilah beraja....(tapi nak..camne..?)

banyak benda nak kongsi..tapi selalunya niat termati...
banyak benda nak cerita...tapi takut dikata sengaja nak mendabik dada cerita semua...
inikan blog..tempat mencurah rasa...
diari ingatan lampau yang akan kita buka untuk lihat ape yang kita dah lakukan dulu...

lidah memang kelu tanpa bicara...
hati kadang-kadang membeku tanpa sebab
otak dan akal seolah-olah merajuk tak mahu sumbang sebarang idea...
mati...kaku...bisu...kelu......

Wednesday, January 4, 2012

Gaduh Besar


Tipulah kalau satu-satu perhubungan tu tak pernah dihiasi dengan pergaduhan...

gaduh-gaduh manja
gaduh lite²
gaduh sejam tak bertegur
gaduh berjam² tak bertegur
gaduh sampai mengadu mak bapak...

semua mesti pernah...




tapikan percaya tak...kalau aku kata yang makin aku gaduh ngan #kandajebat makin kami saling sayang...
siap gelak² sebab gaduh benda kecik je kot..
itulah warna-warni namanya...
kalau serius je...tak best jugak...

cuma nasihat aku gaduh boleh tapi jangan mengungkit kemudian hari...
yang dah sudah tu sudah,,,jangan bawak baki kehadapan...
umpama luka bernanah..simpan lama² merosakkan...

so gaduh..minta maaf...senyum²...gelak²..that it a beautiful life together..



WIFE:
I wrote your name on sand it got washed.
I wrote your name in air, it was blown away.
Then I wrote your name on my heart & I got Heart Attack.
HUSBAND:
God saw me hungry, he created pizza.
He saw me thirsty, he created Pepsi.
He saw me in the dark, he created light.
He saw me without problems, he created YOU.
WIFE:
Twinkle twinkle little star.
You should know what you are.
And once you know what you are Mental hospital is not so far.
HUSBAND:
The rain makes all things beautiful.
The grass and flowers too.
If rain makes all things beautiful.
Why doesn't it rain on you?
WIFE:
Roses are red; Violets are blue.
Monkeys like u should be kept in zoo.
Don't feel so angry you will find me there too.
Not in cage but laughing at you.
...for in the end, the wife will always have her last say.


sumber SINI

wordless wednesday #9