Wednesday, December 28, 2011

Doa Isteri Solehah

Ya Allah..
Kau ampunilah dosa ku yang telah kuperbuat
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas
Kau berikanlah aku kekuatan mental
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhan
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaran Mu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan

Ya Allah…
Sekiranya suamiku ini adalah pilihan Mu di Arash
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya
Sekiranya suamiku ini adalah suami yang akan membimbing tanganku dititianMu
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya

Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya
Sekiranya suami ku ini adalah yang terbaik untukku di Dunia Mu
Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya
Sekiranya suami ku ini jodoh yang dirahmati oleh Mu
Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya

Tetapi ya Allah…Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang
Kau tunjukkanlah aku jalan yang terbaik untuk aku harungi segala dugaanMu
Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu
Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya
Sekiranya suamiku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan
Kurniakanlah aku kekuatan Mu untuk aku memperbetulkan keadaanya
Sekiranya suamiku menyintai kesesatan
Kau pandulah aku untuk menarik dirinya keluar dari terus terlena

Ya Allah…Kau yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untukku
Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan keterlanjuranku
Sekiranya aku tersilap berbuat keputusan
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai isteri
Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhirat Mu
Sekiranya aku engkar dan derhaka

Berikanlah aku petunjuk kearah rahmatMu
Ya Allah…Sesungguhnya aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbingan Mu
Aku cacat tanpa hidayah Mu
Aku hina tanpa Rahmat Mu

Ya Allah…Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu
Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agama Mu
Bimbinglah aku menjadi isteri Solehah
Hanya pada Mu,

Ya Allah…
Ku pohon segala harapan
Kerana aku pasrah dengan dugaan Mu
Kerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yang kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan duniaMu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaran Mu
Kerana pendek akal ku mengharungi ujian Mu

Ya Allah Tuhanku…….
Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati
Isteri yang dikasihi
Isteri yang solehah
Isteri yang sentiasa dihati
Ameen, Ya Rabbi Allameen……


sumber asal dan juga sini







Adi Putra (OST Tentang Dhia)




Sejak bertemu kau dan aku
Menusuk jantungku, mula jiwaku
Merelakanku menjadi milikmu


Itu yang ku mahu,itu yang ku mahu cintamu

Sinar mentari pasti
Menyinar hati yang sunyi
Biarlah aku bermimpi
Kerna dibuai sepi

Dhia yang aku cinta
Selama ini ku harapkan
Cuba kau fahami
Takkan dirimu dilukai

sumber dikesan SINI



Mohon Keampunan Yang Tiada Jawapan...Yang tak pasti punca kesilapannya...

orang kata nak masuk tahun baru ni maka semuanya nak barulah... aku tak tau nak kata...tapi aku ingat nak tukar style berblog *itupon nak kecoh* hahahaha ada aku kesah ke...tapi itu harapan..tak tentu lagi tertunaikan..
cuma aku ada satu harapan... nak baik balik dengan seseorang.. dan aku nak tau kenapa dia benci sangat aku sampai sekarang...??

tapi kalau dia nak simpan biarlah.. aku just nak memohon keampunan kepada dia...yelah kita ni manusia yang khilafnya banyak tanpa sedar... mane tau kot² sampai masa aku nanti..harap dia maafkanlah kesilapan aku yg aku sendiri tak tau sampai sekarang...

aku doakan dia bahagia..ohhhhh bebaru ni b'day dia..so happy bday yea..moga panjang usia tu..moga dilimpahkan rezki dariNya... moga cepat-cepat nikah...tak mau tunggu lelama...aku tak sure dia simpan ke lagi ek hadiah aku pernah bagi kat dia dulu...

pada semua yang kenal aku..kalau aku pernah sakitkan hati korang antara sedar atau tak sedar aku minta maaf yea,....Hanya Allah SWT yang dapat bukakan pintu hati korang untuk maafkan aku...

Friday, August 26, 2011

Beringat Sebelum Kena

Assalamualaikum.......lagi 3hari nak raya weh...hehehehe...

tapikan rasa sayu je kebelakangan ni nak tinggalkan ramadhan,.....tak pernah rasa macam ni tau...
banyak peristiwa kearah kebaikan berlaku dalam kehidupan iva dan kanda..Allah SWT sentiasa sayangkan hambaNya InsyaAllah.....moga kebaikan yang Allah SAW lorongkan ni akan berkekalan sampai akhir hayat kami...InsyaAllah....

sape balik kampung...?????????angkat jari telunjuk....hehehe


  •  hati-hati memandu tau....yang penumpang sebelah tu kalau leh jangan tido sepanjang jalan plak tau...kecian yang bawak kereta tu....
  • pada yang memandu sorang tu...kalau rasa2 ngantok sampaitahap terlelap sesaat..berhentilah sekejap..ape nak kejar sangat masa tu....jangan kerana taknak buang masa kononnya nyawa kita terancam...kalau nyawa kita je takpelah jugakkan...ni tidak mane yang ade dekat ngan kita time tu semua terlibat sama....takke nanti nyesal seumur hidup....
  • jangan bawak lebih had laju yang ditetapkan....
  • jangan memandu dalam lorong kecemasan...
  • jangan lupa pakai tali pinggang keselamatan....
  • sediakan air kosong / mineral dalam kereta...
  • sediakan kudap2 untuk elakkan ngantok yea....
  • check keadaan kereta tu..jangan main jalan jek...buatnya rosak tengah jalan..kan susahkan diri sendiri namanya....
  • kalau ada anak kat seat belakang tu...makesure mereka pon dalam keadaan baik..pakai tali pinggang jugak....


untuk yang nak balik kampung..rumah mesti tinggalkan...
bila korang tinggalkan rumah ape korang buat...?????

semalam tgk 360


  • kalau tinggalkan rumah tu jangan tunjuk sangat macam rumah tu xde orang...
  • info jiran sebelah yang kita nak balik kampung....so mintak bantuan jiran utk nyalakan lampu rumah kita bila malam dan tutup bila dah siang...
  • kalau kita balik kg tapi kereta tinggal kat rumah..terutama yg ade 2-3 biji kereta tu...jangan sumenya parking dalam kawasan rumah....pencuri ni bijak....
  • kalau boleh jangan dok canang kat FB atau Twitter yang kita nak balik kg....bape lama....diam2 sudah....bukan ape sekarang ni semuanya dihujung jari je kan...
  • kalau tinggal kunci rumah tu..jangan pakai taktik lama...bawah karpet depan pintulah...dalam kasutlah...bawah pasu bungalah...dalam peti suratlah...pikirkan alternative lain...kitakan bijak...rumah kitakan...
  • kalau ade cash dalam rumah harap jgn simpan dalam almari baju...dalam laci..dalam kotak pon depa geledah...simpanlah tempat yg tak terfikir dek fikiran...
  • kalau boleh tu silalah isi borang Maklumat Balik Kampung kat [sini]



atau terus kesini yea....


klik kat merah tu...nanti kuar borang ni....


so save ...isi....dan hantar ke balai polis berhampiran rumah kita...
InsyaAllah pihak Polis akan mengadakan rondaan berkala....

BERINGAT SEBELUM KENA.....



Thursday, August 25, 2011

Salam Aidilfitri SEMUA

Alhamdulillah....dah hari ke 25 kita mengerjakan Rukun Islam ke-3...

Alhamdulillah dan TQ Allah SWT sebab bagi aku peluang berpuasa penuh untuk bulan mulia ni...
Ya Allah macam sekejap sangat masa tu berlalu...tak puas melalui bulan mulia penuh rahmat ni....
Entah ada lagi bertemu tahun depan....

So mesti korang dah sakan bershoppingkan...seronok....
iva dan kanda lom sempat lagi nak shopping...banyak benda nak uruskan berbanding shopping raya...
susah-susah pakai je....baju tahun-tahun lepas..hehehehe

sempena bulan mulia ni iva dan kandajebat nak ucapkan
selamat menyambut hari raya...
salah silap...terguris hati...harap dimaafkan dan jangan disimpan dalam hati yea,,,,

ni iva sertakan ekad hari raya tahu ni yea...

eh sama dengan header..hehehehe...

header untuk sebulan raya yea...sebab iva ramadhan Alhamdulillah penuh...hehehehe

Wednesday, August 24, 2011

Monday, August 22, 2011

bagaimana kita nak tau orang tu rindu kita atau tak..??

bagaimana kita nak tau orang tu rindu kita atau tak..??

Answer here

Friday, August 19, 2011

Sifat-Sifat Isteri Solehah...


Yang taat jika suami memerintahnya, yang menyenangkan jika suami memandangnya, yang menjaga kehormatan diri suami dan hartanya." (Riwayat an-Nasa'i, Ahmad dan al-Baihaqi)



Di antara sifat-sifat isteri yang solehah ialah:


1. Tidak melihat dan mencari aib wanita lain, tidak menceritakan keadaan tubuh wanita lain kepada suaminya, khuatir jika suaminya tertarik dan ini akan menimbulkan kerosakan. Al-Bukhari berkata: "Rasulullali s.a.w. melarang seorang Wanita berada dalam satu selimut dengan wanita lain, agar dia tidak menceritakan kepada suaminya."

2. Memakai hijab di hadapan lelaki yang bukan muhramnya, termasuk lelaki buta. Rasulullah s.a.w, memerintahkan para wanita berhijab di hadapan orang yang buta dengan bersabda: "Pakailah hijab di hadapannya." Mereka berkata: "Wahai Rasulullah, bukankah dia buta?" Baginda bersabda: "Apakah kedua mata kamu buta. Bukankah kamu melihatnya?" (Riwayat Abu Daud, at-Tirmizi dan Ahmad. Menurut at-Tirmizi, hadis ini Hasan)

3. Berhias, bersolek dan memakai minyak wangi di dalam rumah untuk suaminya. Ini dilakukan agar suaminya gembira dan mencegahnya melakukan perkara yang haram. Isteri yang solehah tidak boleh keluar rumah dalam keadaan bersolek dan membuat sesuatu yang menarik perhatian lelaki lain. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Allah melaknat lelaki yang seperti wanita (waria) dan wanita seperti lelaki. Usirlah mereka dari rumah kamu." (Riwayat al-Bukhari, at-Tirmizi, Ibnu Majah dan Abu Daud).

4. Isteri yang solehah tidak menolak ajakan suaminya di tempat tidur. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Jika wanita menjauhi keinginan suaminya di malam hari, maka para malaikat melaknatnya sehingga dia kembali." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

5. Dalam keadaan ini, dia bersekutu dengan syaitan. Sedangkan wanita solehah ialah yang bersama dengan suaminya untuk menghadapi syaitan. Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: "Jika seorang lelaki mengajak isterinya berjimak, maka hendaklah dia memenuinya, sekalipun dia sedang berada berhampiran tungku api." (Riwayat at-Tirmizi dan Ahmad)

6. Wanita solehah ialah yang tidak mengutuk dan mengingkari nikmat yang diterima daripada suaminya, berdasarkan sabda baginda: "Bersedekahlah kamu, kerana kebanyakan di antara kamu akan menjadi kayu bakar Jahanam." Ada seorang wanita yang bertanya: "Wahai Rasulullah, mengapa sedemikian?" "Kerana kamu suka mengutuk dan mengingkari suami." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

7. Wanita solehah ialah yang tidak membocorkan rahsia suaminya. Isteri ialah wadah suami dan orang yang paling rapat dengannya. Membocorkan rahsia seseorang merupakan sifat tercela, lebih-lebih lagi seorang isteri yang membocorkan rahsia suaminya. Perbuatan ini merupakan dosa besar dan merbahaya. Kerana itu tatkala ada seorang isteri Nabi s.a.w. yang membocorkan rahsianya, baginda bersabda: "Sesungguhnya orang yang paling buruk kedudukannya di sisi Allah pada hari kiamat ialah lelaki yang mencampuri isterinya dan wanita yang mencampuri suaminya, kemudian salah seorang di antara keduanya membocorkan rahsia yang lainnya." (Riwayat Muslim).

8. Wanita solehah ialah yang tidak berkhalwat dengan lelaki yang bukan mahramnya, sebagaimana ia juga dilarang kepada suami yang soleh. Sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: "Ingatlah, janganlah seorang lelaki berkhalwat dengan seorang wanita, kerana yang ketiga ialah syaitan." (Riwayat at-Tirmizi, Ahmad, al-Hakim dan Ibnu Hibban)

9. Wanita solehah ialah yang mengetahui bahawa suaminya merupakan seorang pemimpin, berhak menyuruh dan melarang dalam rumahnya. Sabda baginda yang bermaksud: "Tidak dibenarkan manusia bersujud kepada manusia lain. Andaikan manusia dibenarkan sujud kepada yang lain, maka akan aku perintahkan wanita bersujud kepada suaminya kerana besarnya hak suami ke atas dirinya." (Riwayat Ahmad, al-Bazzar dan al-Haithami)"

Wahua'lam.


Untuk bakal Isteri dan yang menjadi isteri...Tak kira berapa tahun nikah pon...selagi bergelar isteri maka kita masih dihitung untuk pahala isteri solehah...
aku tak kata aku baik sungguh...tapi aku cuba untuk mendapat pahala isteri solehah tu...
just ingat satu benda je...
sebelum kita berkahwin dengan pasangan kita..segala dosa² kita ditanggung bapa kita...
sebelum kita berkahwin juga....syurga kita dibawah tapak kaki IBU kita...

TETAPI...

selepas kita berkahwin dengan pasangan kita maka secara aturannya,...

dosa kita...
syurga kita....
dibawah tanggungan SUAMI...
dibawah tapak kaki SUAMI....

TETAPI...
jika suami kita menuju kearah kemurkaan Allah SWT maka kita boleh ingkat dengan arahannya....

ALLAH SWT MAHA MENGETAHUI DAN MAHA ADIL.....

Wahua'lam.



sumber gambar [sini]

Thursday, August 18, 2011

JANGAN LUPA NAMAKU OST Ramadhan Terakhir




 JANGAN LUPA NAMAKU 

Walau aku tidak bersamamu
Jangan engkau lupakan diriku
Walau aku tiada di sisimu
Jangan engkau lupakan namaku

Kerana…
Aku mengingati mu
Kerana…
Aku men’cintaimu…

Andai aku
Bisa bertemumu
Dengan senyum ku tadah syukurku
Andai aku bisa menyentuhmu
Air mata pasti deras gugur

Kerana…
Aku merindui mu
Kerana aku sentiasa
Menyintaimu oh sepenuh hati

Walau kamu
Jauh di mataku
Jangan aku hilang dalam kalbu
Saat kamu samar mengingati
Jangan aku terus kau lupakan

Kerana aku
Sentiasa mengingatimu
Kerana aku
Sentiasa menyayangimu oh kekasih hati…

Andai aku bisa memelukmu
Pasrah aku tabah diujimu
Andai aku bisa dicintai
Dengan rela menyerahkan hati

Kerana…
Aku merindui mu
Hmmm…Kerana aku sentiasa menyintaimu……


kalau nak download meh klik SINI


aku dan kanda memang suka tengok cerita ni..menginsafkan...
aku menangis bukan sebab sedih dgn jalan cerita...tapi sedih mengingat DIA....
Ya Allah.......



Sinopsis Ramadhan Terakhir

Ramadan Terakhir mengisahkan Hisham seorang usahawan yang berjaya berusaha membimbing isteri dan anak-anaknya untuk kembali ke jalan yang benar di sisi agama Islam. Dia disahkan mengidap HIV Positif dan mampu untuk bertahan beberapa bulan saja lalu bertekad untuk membetulkan semula haluan hidup beliau yang begitu tercemar dengan pelbagai dosa sepanjang hidupnya.
Perubahannya itu telah dipandang sinis isterinya Mazni yang terus hanyut dibuai keenakan dan keseronokan. Apa lebih menyedihkan, anak lelaki mereka Daniel turut melakukan pergaulan dan perlakuan tanpa batas bersama teman wanitanya Rossa.
Pada masa yang sama Hisham sering bermimpi didatangi seorang wanita yang dikenali bernama Khadijah yang telah meninggal dunia. Kak Hawa, pembantu rumah mereka pula memutuskan untuk menamatkan perkhidmatannya. Kekosongan itu pula bakal di isi Sakinah seorang gadis bertudung, lemah lembut dan kukuh didikan agamanya. Pengambilan Sakinah sebagai pembantu rumah baru juga adalah satu agenda tersirat Hisham dalam melaksanakan misi kekeluargaannya. Siapakah sebenarnya Sakinah? Apakah maksud sebenar di sebalik kehadiran Khadijah dalam mimpi Hisham?

Tajuk Drama : Ramadhan Terakhir
Siaran : TV3 – Slot Samarinda
Tarikh Siaran : 26 Julai 2011
Waktu Siaran : Selasa Hingga Khamis 10:30 Malam

Sumber dari SINI

Monday, August 15, 2011

Ya Allah Berat ujianNYA...tapi hanya DIA tahu apa yang terbaik untuk hambaNya....

 "Abang,tunggu mak di syurga ya"
 

Mak pandang jenazah abang yang terbaring kaku. Walaupun muka sembap, perut membusung, namun mak nampak ketenangan pada wajah abang.

Mak ambil pisau. Mak potong baju-T yang tersarung pada tubuh abang, baju terkahir yang abang pakai, Mak terpaksa potong kerana kerana baju itu tidak muat untuk melalui perut abang yang 'buncit'.

Tapi, mak akan simpan baju itu. Mak tak cuci, sesekali boleh mak cium baju itu, sekadar pengubat rindu di hati. Kemudian abah kendong tubuh abang ke pangkin yang telah disediakan. Lalu abah dan mak mendikan jenazah abang. Hanya kami berdua. Mak tak mahu orang lain. Biar tangan abah dan mak yang menjiruskan air buat kali terakhir pada tubuh kecil abang.

Mak nampak anak mata abah, berkaca-kaca, setitis dua air matanya tumpah, mengalir di pipi, tapi cepat-cepat abah sapu dengan lengan sasanya.
"Bang, jangan menangis. Kita selesaikan hingga ke titisan terkahir," begitulah kata mak pada abah.

Setelah abang dimandikan, mak bantu abah kapankan jenazah abang. Pun hanya kami berdua juga. biar tangan kami saja yang memakai dan membalutkan kain terakhir pada tubuh abang.

"Kakak, jangan menangis. tak baik buat abang macam tu!"
Itu pesan mak semasa kakak-kakak mahu mengucup dahi abang buat kali terakhir. Abah pula selepas mengucup dahi abang, cepat-cepat abah menjauh memalingkan muka.
Mak nampak air mata abah berjuntaian membasahi pipi. Dan buat kali terakhir itu juga, mak usap dahi abang. Mak senyum, lantas kucup dahi abang.

Mak bisikkan: "Abang tunggu mak di syurga ya!"
Akhirnya, wajah abang 'ditutup'. Kami sembahyangkan abang buat kali terakhir. Ramai betul jemaah yang turut serta. Setelah itu, kami bawa abang ke tanah perkuburan.
Abah masuk ke dalam liang lahad untuk menyambut jenazah abang. Alhamdulillah, semua kerja dipermudahkan. Abang sudah selamat di sana .
Bertubi-tubi mak terima ucapan takziah daripada tetamu yang datang. Abang nak tahu, ada satu soalan yang mereka tanyakan pada mak.
Soalan itu asyik terngiang-ngiang di telinga mak. Tanya mereka: "Kakak uruskan jenazah anak kandung sendiri, tapi setitis air mata tak jatuh ke pipi? Kenapa kakak tidak menangis?" Itulah soalan mereka.
Mereka hairan kenapa mak tidak menangis, sebaliknya bibir mak tidak lekang dengan senyuman. Kenapa mak masih mampu tersenyum di saat memangku sekujur tubuh yang pernah berada dalam rahim mak dulu?

Petang itu, mak duduk di satu sudut di ruang tamu rumah. Mak terfikir tentang soalan mereka itu. Mak tak tahu nak jawab macam mana. Kemudian, mak nampak sebuah diari di atas para di sudut ruang tamu.
Lantas mak capai diari kecil itu. Di dalamnya tercatat peristiwa yang berlaku sepanjang empat tahun dua bulan mak membesarkan abang.
Mak selak helaian demi helaian paparan kertas dalam diari yang sedikit usang itu. Aduh! Banyak sungguh memori yang tercatat di dalamnya.
Membacanya bagaikan meruntun jiwa mak kembali mengenangkan perjalanan derita abang sejak lahir hingga menghembuskan nafas terakhir.
Mata mak terpaku pada catatan peristiwa lebih kurang tiga bulan sebelum abang pergi. Mak rasa, di sinilah terkandung jawapan yang mak cari-cari.
Jawapan untuk soalan yang mereka tanya kenapa mak tidak menangis? Mak akan bacakan sedikit rentetan diari ini supaya mereka tahu kenapa mak tidak menangis, sayang.


Januari 2011- Perut abang semakin membusung kerana hati membengkak. kata doktor, semua organ dalaman abang sudah rosak,sudah 'reput'. Tak boleh diselamatkan lagi. Tidak mengapa. Hati mak berkata, cukuplah! Tidak akan ada lagi pembedahan untuk abang.
26 Februari 2011- Hari ini ulang tahun ke-4 abang. Dua hari sebelum itu, mak tanya, abang nak kek apa? Abang jawab, nak kek lori sampah!
Hah Hah.. Tergelak mak.Abang suka sangat melihat lori sampah yang lalu setiap pagi depan rumah. Sebab itu abang nak kek bentuk lori sampah,
Puas mak dan abah melilau sekitar Kuala Lumpur , tapi tak jumpa kek macam tu. Tak ada yang sanggup buat kek macam yang abang minta.


Mak kecewa! Selama ini, mak tunaikan apa saja permintaan abang, tapi kali ini mak gagal. Mak belikan kek coklat strawberi sebagai pengganti.
Dengan perut membusung, dada berombak kerana sukar bernafas, abang masih tersenyum dan nampak ceria melayan rakan-rakan yang datang, sama-sama menyanyikan lagu hari jadi abang. Dan ketika itu, hati mak sudah terdetik, mungkin ini hari jadi abang yang terakhir.

7 Mac 2011- Keadaan abang makin kritikal. Perut abang semakin besar. Abang tak mampu nak bergerak, lebih banyak terbaring dan asyik sesak nafas. Mak tak tahan lihat keadaan abang.
Mak bawa abang ke IJN, rumah 'kedua' abang sepanjang tempoh hayat abang. Kata doktor, tiada apa yang boleh dilakukan lagi.
Abang hanya menanti waktu. mak angguk perlahan. Mak redha. Dalam hati mak juga sudah berkata, masa abang tidak lama lagi.
Para ibu di wad tersebut asyik bertanya pada mak, macam mana dengan abang? Mak jawab: "InsyaAllah, abang akan sihat!"
Mak terpaksa cakap begitu pada mereka, sebab mak tak mahumereka semua lemah semangat jika mereka tahu abang sudah tiada harapan lagi.
Mereka pun sama, masing-masing bertarung dengan ujian apabila anak yang dikasihi ditimpa penyakit. jadi biarlah jawapan yang mak beri itu kedengaran manis pada telinga mereka. Pahitnya, biarlah mak sendiri telan.

13 Mac 2011- Hari Ahad. Mak pinta kebenaran doktor untuk bawa abang pulang kerumah . Doktor izinkan. Biarlah abang habiskan waktu-waktu terakhir bersama keluarga. Dan di saat-saat akhir ini, mak mahu tunaikan apa saja permintaan abang.
Di rumah, setiap hari mak akan tanya: "Abang nak apa harini?"
Mak masih ingat pada suatu pagi, abang menjawab: "Mak, abang nak naik kereta bomba!"
Mak termenung dengar permintaan abang. Bila abah pulang ke rumah, terus mak ajak abah keluar. Abah tanya pergi mana? Mak jawab: "Balai bomba!"
Sampai di situ, mak minta izin pegawai bomba. Mak kata, abang teringin nak merasa naik ke dalam trak bomba. Pegawai itu garu-garu kepala, kemudiannya menggeleng-gelengkan kepala.
Belum sempat pegawai bomba itu menjawab, lantas mak tarik baju abang ke paras dada. Separuh berbisik, mak beritahu pegawai itu: "Encik, ini anak bongsu saya dan hanya menanti masa untuk 'pergi'! Benarkan saya tunaikan impian terakhirnya ini!"
Bila lihat perut abang yang buncit dan dada dipenuhi kesan parut dan jahitan, pegawai itu tak tunggu lama. Terus diacapainya kunci, dibuka pintu salah satu trak bomba itu.
Dia dukung abang, letakkan ke atas tempat duduk bahagian pemandu. Abang nampak gembiru sangat biarpun cuma 15 minit abang di dalam trak itu. Abang tak perasan, mak palingkan muka lima saat. Sekadar mahu mengelap titisan air mata yang mula bertakung.
Hari lain, mak tanya lagi: "Abang nak apa?"
Abang jawab: "Abang nak naik lori sampah!"
Mak dukung abang, tunggu depan rumah. Bila lori sampah lalu pagi itu menjalankan rutinnya mengutip sampah, Mak tahan lori itu.
"Encik, anak saya teringin naik lori ni. Boleh izinkan sebentar?"
Pekerja itu tertawa mendengar kata-kata mak. Kemudian, mak angkat baju abang dan beritahu perkara sama. Berubah mimik wajah mereka.
Segera mereka angkat abang, letakkan di tempat duduk pemandu. Ada antara pekerja itu yang memalingkan muka, tak sangup lihat abang lama-lama. Sedih agaknya.
Begitulah seterusnya. Setiap hari, mak akan tanya pertanyaan yang sama. Abang kalau nak tengok gajah, mak bawa abang pergi zoo. Walaupun abang tak larat jalan, tak apa. Mak dan abah tidak kisah, kami silih berganti dukung abang.
Abang kata nak tengok burung, mak bawa ke taman burung. Abang kata nak main permainan robot, mak bawa ke kompleks beli-belah yang ada permainan seperti itu. Ke mana saja abang nak peri,semuanya mak tunaikan!
Setiap hari juga mak tanya abang nak makan apa. Macam-macam abang teringin nak makan. Martabak, nasi paprik, milo ais, cendol, air tebu, air bandung , rojak dan macam-macam lagi, semuanya mak tunaikanwalaupun makanan itu abang pinta pada pukul 3.00 pagi!
Apa saja yang teringin oleh tekak abang, semua mak cari walaupun abang sekadar menjamahnya sesudu dua. Apa saja abang pinta, kami tunaikan.
Mak tahu, mak faham, masa abang bersama mak dan abah semakin suntuk!

27 Mac 2011- Abang semakin kritikal! Nak bercakap pun terlalu lemah, apatah lagi untuk bergerak. Mata kuyu, hanya terbaringsambil memeluk Aina, anak patung kesayangan abang. Mak ajak abah bawa abang ke hospital.
"Kali ini kita bawa abang ke IJN, tapi kita mungkin akan keluar dengan tubuh abang yang sudah tidak bernafas!"
Itu kata-kata mak pada abah sebelum bertolak ke IJN. Mak mahu abah bersedia dan redha jika apa-apa berlaku. Sampai di IJN, abang terus ditempatkan di wad khas untuk pesakit kritikal.

5 April 2011- Mak telefon sekolah asrama kakak yang sulung di Seremban. Mak minta pelepasan daripada cikgu untuk benarkan kakak pulang.
"Adik tenat. Saya mahu kakak-kakaknya berada di sampingnya pada saat terakhir!"
Itu kata-kata mak pada cikgu dan akak diizinkan pulang pada hari ini. Kemudian, Dr. Adura. , doktor yang sinonim merawat abang datang melawat.
Mak memang rajin bercerita dengan Dr. Adura. Kebetulan mak ceritakan yang mak terkilantak dapat tunaikan permintaan abang mahukan kek berbentuk lori sampah.

7 April 2011- Pagi ini Dr. Adura datang melawat abang. Kemudian Dr. Adura beritahu ada surprise untuk abang tengah hari ini.
Rupa-rupanya, tengah hari itu datang tetamu yang juga rakan-rakan alam maya Dr. Adura membawa kek lori yang abang mahukan sebelum ini.
Ada dua kek mereka bawa. Mak tak sanka, Dr Adura tulis di dalam blognya kisah abang dan ramai yang mahu menyediakan kek yang abang pinta.
Sekali lagi, para tetamu bersama jururawat dan doktor menyanyikan lagu selamat ulang tahun untuk abang. Tapi abang kurang ceria, wajah abang tampak letih dan nafas abang turun naik.




8 April 2011- Tengah hari ini, masih ada lagi tetamu datang membawa kek berbentuk lori warna pink untuk abang. Tapi abang sekadar lemah. Abang sekadar terbaringmerenung kek itu.
Malam itu, semasa jururawat mengambil tekanan darah abang, bacaanya meningkat naik. Tapi hati mak dapat rasakan abang sekadar mahu meredakan keresahan hati mak. Malam itu, hanya mak berdua dengan abang di dalam bilik.
Mak pandang sayu wajah abang yang semakin lesu dan pucat. Mak duduk di sebelah abang, mak peluk dan usap rambut abang. Mak menangis teresak-esak bagai anak kecil.
Dalam tangis itu, mak katakan pada abang: "Mak tahu abang nak senangkan hati mak. Abang tak perlu buat macam tu. Mak tahu abang nak pergi.
"Jangan tahan-tahan abang. Pergilah. Mak sudah sedia. Mak redha segalanya. Mak puas dapat sempurnakan apa saja hajat yang abang pinta. Mak juga bangga kerana Allah hadirkan abang dalam hidup mak walaupun seketika!"





Abang hanya diam, memandang mak dengan pandangan lesu. Dan ketika itu mak menangis sepuas-puasnya. Dan mak berjanji tidak akan menangis lagi selepas itu! Ya, mak tidak akan menangis lagi biarpun abang sudah tiada lagi di dunia






Abang pada tahun 2007.



9 April 2011- Pagi itu mak pesan pada abah agar bawa semua anak-anak datang ke hospital. Masa abang dah dekat sangat. Mak lihat abang dah kritikal. Wajah abang sudah tampak biru, lebam! Dada berombak, tercungap-cungap menarik nafas.
Abang dah tak mampu bercakap lagi sejak malam tadi. Makan minum pun tak mahu. Pakul 8.00 pagi, abah dan kakak sampai.
Mak suruh kak long bacakan Yaasin di sebelah abang. Mak suruh abah baca juga, tapi bacaan abah tersekat-sekat kerana cuba menahan tangisnya.
Pukul 3.00 petang, abang makin lesu. Lantas mak ajak abang keluar berjalan-jalan.
"Abang, nak tengok matahari tak? Jom kita turun kantin minum sambil tengok matahari!"
Abang hanya mengangguk lemah. Mak dukung abang dan kita satu keluarga turun ke kantin. Abang mahu minum air coklat. Tapi abang hanya minum seteguk. Kemudian, abang lentukkan kepala pada bahu mak.
"Abang, tu tengok kat luar tu? nampak taj sinar matahari tu? Cantikkan?"
Mak tunjuk pada abang sinar matahari yang kelihatan di celah-celah rintik hujan yang turun waktu itu.
Abang angkat kepala melihat ke arah matahari itu. kemudian, abang menguap.
"Abang ngantuk!" Itu kata abang dan kemudian abang terlentuk semula pada bahu mak.
Tiba-tiba jantung mak berdegup kencang.
"Bang, jom naik. Abang nak 'tidur'! Mak terus ajak abah dan kakak naik semula ke wad walaupun mereka belum sempat jamah makanan di atas meja."
Mak tahu, masa abang sudah hampir tiba!
Sampai di wad, mak baringkan abang atas katil. Dan abang terus merintih dalam nada yang lemah: "Makkk..sakit perut..!"
Dan abang terus memanggil: "Makkkkk!". Suara abang perlahan dan amat sayu bunyinya. Lantas mak letak tapak tangan mak atas dahi abang.
"Abang, hari ini, waktu ini, mak redhakan abang pergi. Mak halalkan segala makan minum abang. Mak halalkan air susu mak untuk abang. Pergilah abang. Mak izinkan abang pergi!"
Mak ucapkan kata-kata itu sambil merenung jauh ke dalammata abang yang semakin kuyu. Saat abang sedang nazak itu, mak panggil kakak-kakak agar mengucup abang selagi abang masih bernafas. Mereka kucup pipi abang bertalu-talu dan mula meraung dan menangis.
"Kakak! kalau kamu semua nak menangis, keluar dari bilik ini. Mak tak mahu abang dengar kamu menangis! Jangan seksa abang dengan tangisan kamu!"
Mak marah mereka buat begitu pada abang. Mak tak mahu abang lihat kami menangisi pemergian abang. Mak tahu, abang akan jadi lebih sedih dan berat hati untuk pergi bila melihat kami menangis di saat akhir sakaratulmaut menjemput abang.
Mak tak mahu tambahkan lagi kesedihan abang untuk meninggalkan kami. Abah pula hanya berdiri di penjuru bilik, meraup wajah menahan suara tangisannya.
Jururawat yang ada dalam bilik juga menangis, mak suruh jururawat keluar dan tutup tirai bilik itu. Mak tak mahu orang luar lihat. Mak tak mahu ada orang menangis di saat abang akan pergi. Setitis dua mengalir juga air mata mak. Tapi mak masih mampu tersenyum.
"Pergilah abang. Mak izinkan. Mak izinkan.. pergilah..!" Dan perlahan-lahan mata abang yang layu tertutup rapat, genggaman tangan abang pada jari mak semakin lemah dan akhirnya terlepas...
Pukul 3.50 petang, akhirnya abang meninggalkan dunia fana ini. Innalillah... Mak kucup dahi abang. Mak bisikkan di telinga abang: "Tenanglah abang di sana . Suatu hari nanti, mak juga pasti akan turuti jejak abang. Abang... tunggu mak di sana ya! Di syurga!"
Abang, sekarang mak dah dapat jawapanyya. Mengapa mak tidak menangis?
Pertama, abang telah di takdirkan menjadi ahli syurga yang akan membantu mak di sana nanti.
Kedua, apa saja keinginan abang semasa hayat abang telah mak tunaikan. Tiada lagi rasa terkilan di hati mak.
Ketiga, segala hutang sebagai seorang ibu telah mak langsaikan semasa hayat abang. Mak telah sunatkan dan buat akikah untuk abang.
Keempat, mak telah menjalankan tanggungjawab sepenuhnya, sentiasa berada di sisi abang dan menggembirakan abang setiap saat dan waktu.
Kelima, mak rasa istimewa dipilih Allah untuk mendapat anak seperti abang. Mak jadi 'kaya' dengan kehadiran abang. Kaya kesabaran, kaya tawadhuk, kaya keredhaan , kaya keimanan, kaya kawan, kaya ilmu, dan kaya pengetahuan.
Mak telah beri segalan-galanya melebihi 100% untuk abang. Mak telah beri yang terbaik dan mak telah berusaha hingga ke garisan penamat. Sebab itu mak tak perlu menangis lagi.
Abang.. biarpun kini hidup mak dan abah terasa sunyi dan kosong tanpa abang tapi... mak akan sentiasa tersenyum mengenangkan saat-saat terindah kehadiran abang dalam hidup 


kami biarpun cuma sebentar.



Abang dalam kisah ini adalah adik Iqbal Fahreen Hamdan, anak bongsu daripada lima beradik. Abang masuk hospital seawal usia dua minggu akibat menghidapi lima jenis kompilasi jantung termasuklah kekurangan injap, jantung berlubang dan saluran sempit. Abang telah menjalani pelbagai siri pembedahan seawal usia dua bulan dan ada antara pembedahan seawal usai dua bulan dan ada antara pembedahannya gagal, malah abang pernah disahkan 'mati' apabila jantungnya berhenti berdenyut. Walaupun pada awalnya doktor mengjangkakan hayat abang tidka lama selepas lahir ke dunia, namun ternyata anak kecil ini mampu bertahan sehingga usia empat tahun untuk meninggalkan kenangan terindah dalam hidup Jamilah (ibu) dan Hamdan (bapa)


-----------------------------------------------------------------------------------------------

Jantung Iqbal pernah terhenti




Kasih keluarga... Iqbal Fahreen dalam dakapan Jamilah Harun sambil Hamdan Mohd. Yusof memegang tabung yang menyalurkan susu pada anak kecil ini.


MEMANDANGNYA dari hujung rambut ke hujung kaki cukup untuk sesiapa saja menelah penderitaan yang ditanggung bayi kecil ini. Wayar berukuran kira-kira 30 sentimeter panjang kelihatan bersambung dari hidung ke perut yang sekali sekala turun naik dengan begitu cepat.
Melalui wayar itulah bayi berusia tujuh bulan ini, Iqbal Fahreen Hamdan, minum susu bagi meneruskan hayatnya.
Tidak cukup dengan itu terdapat beberapa parut pada bahagian dada kesan pembedahan yang pernah dilakukan sebelum ini.
Sebagaimana tabahnya bayi ini melawan sakit, begitu juga kuat ibunya, Jamilah Harun, 36, menerima takdir yang tersurat.
Sepanjang pertemuan, suri rumah yang juga ibu kepada empat orang anak ini berusaha mempamerkan senyuman, bagaikan tidak ada apa-apa yang berlaku kepada bayi kesayangannya.
“Hati ibu mana yang tidak sedih apabila anak yang dikandung sembilan bulan disahkan menghidap penyakit yang berbahaya. Bagaimanapun, sebagai hamba-Nya yang lemah saya menerima semua ini sebagai ujian Allah.
“Sebagai ibu saya sanggup berkorban apa sahaja demi memastikan Iqbal dapat menjalani kehidupan sempurna seperti kanak-kanak lain,’’ ujar Jamilah sambil memangku anak bongsunya itu yang menderita masalah jantung.
Menurutnya lagi, bukan bermaksud untuk meraih simpati orang lain atas apa yang menimpa Iqbal, sebaliknya beliau hanya ingin berkongsi pengalaman dengan ibu bapa lain terutama pasangan muda yang baru memiliki cahaya mata.
Katanya, menjadi ibu bapa tidak hanya memastikan makan pakai dan pelajaran anak-anak terjamin, tetapi juga perlu sentiasa prihatin terhadap tahap kesihatan mereka.
“Mungkin kerana terlalu sibuk kita sering terlepas pandang tentang kelainan yang berlaku pada anak. Jika mereka mengadu sakit perut atau pening kepala kita mudah menganggap si anak sengaja mereka-reka cerita,’’ ujarnya.
Merujuk kepada pengalaman sendiri semasa mula-mula penyakit Iqbal dikesan, Jamilah berkata, pada awalnya dia tidak menyangka kelainan yang terdapat pada bayinya itu sebagai petanda kepada satu penyakit yang berbahaya.
Ketika Iqbal berusia 13 hari, Jamilah mendapati warna najis bayinya itu agak kehijau-hijauan, tambah membimbangkan apabila melihat cara bayi itu bernafas tidak seperti bayi lain.
Mengesyaki ada yang tidak kena pada bayinya itu, Jamilah dan suami, Hamdan Mohd. Yusuf, 39, mengambil keputusan membawa Iqbal ke hospital berhampiran.
Hanya selepas menjalani beberapa ujian, barulah bayinya disahkan mengalami masalah jantung dan mereka dinasihatkan agar merujuk Iqbal ke Institut Jantung Negara (IJN).
Penderitaan bayi kecil tidak berdosa itu tidak berakhir begitu sahaja kerana setelah pemeriksaan dilakukan, terdapat beberapa komplikasi lain berkaitan jantung termasuk kehadiran dua lubang berhampiran jantung dengan setiap satu bersaiz 1 dan 0.01 sentimeter, selain injap jantung yang tidak berfungsi dengan baik.
Paling menyedihkan apabila doktor membayangkan bayinya hanya mempunyai peluang 50 peratus sahaja untuk selamat.
Pada 27 April lalu Iqbal akhirnya menjalani pembedahan pertamanya selepas hampir satu bulan menanti giliran.
Berkongsi detik cemas kata Jamilah, hanya Tuhan yang tahu perasaannya ketika itu apabila diberitahu jantung Iqbal tiba-tiba terhenti selepas beberapa jam proses menutup semula bahagian dibedah dilakukan.
Ketika itu beliau hanya bersendirian di hospital kerana suaminya ada tugasan yang perlu diselesaikan segera.
“Hanya Tuhan yang tahu perasaan saya ketika itu. Namun saya kuatkan semangat dan berdoa agar nyawa Iqbal dipanjangkan. Alhamdulih berkat doa dan bantuan pihak IJN, kami masih dapat menatap wajah Iqbal hari ini,’’ ujarnya yang mengakui kejadian cemas itu mengembalikan ingatannya kepada peristiwa pahit lapan tahun lalu apabila seorang lagi anak lelakinya meninggal dunia secara mengejut.
Apatah lagi kehilangan bayi lelakinya itu sama tarikh dengan kelahiran Iqbal iaitu pada 26 Februari.
Sambil mengakui masih mempunyai bil yang tertunggak sepanjang Iqbal mendapat rawatan di Pusat perubatan Universiti Malaya (PPUM) dan IJN, namun sebagai ibu bapa mereka tetap berusaha sedaya untuk melunaskannya seberapa segera yang mungkin.
Menurutnya, dengan pekerjaan suami sebagai mekanik tidak memungkinkan mereka menyelesaikan secara tunai dalam waktu singkat.
“Alhamdulilah, rezeki anak-anak. Selain mengharapkan pendapatan suami, wang simpanan saya sebagai penulis buku kanak-kanak sebelum ini dapat mengurangkan sedikit beban yang ditanggung,’’ ujarnya yang bersedia untuk berkorban apa sahaja demi kesejahteraan anak-anak.
Sebagai ibu kepada seorang pesakit jantung, Jamilah sempat menasihatkan ibu bapa senasib lain agar tidak melihat kewangan sebagai masalah kerana apa yang lebih penting mendapatkan rawatan terlebih dahulu .
Ditanya tentang harapan terhadap masa depan Iqbal, tanpa berselindung Jamilah mengakui jauh di sudut hati mahu melihat anak bongsunya itu dapat melalui kehidupan normal seperti kanak-kanak lain.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

kalau aku ditempat ibu ini..mayb kita akan tiba-tiba kuat....demi anak tersayang...