Tuesday, June 22, 2010

cabaran untuk saya...

ok ade orang cabar saya masak mee sizzling yang lebih superb dari dia punya....baikLah..saya akan cuba nanti...saya terima cabaran anda..hahahahahahahahahaha......
nanti bila dah try dan ok anda akan dijemput datang ke teratak chumel saya..hahahahaha
see u..




Friday, June 18, 2010

cuaca rumahtangga dan juga kehidupan...

Assalamualaikum....
saLam jUmaat hari ni...

tq pada sokongan kawan-kawan yang tinggalkan komen kat entry yang lalu....
InsyaAllah berkat doa kawan-kawan...hehehehe

Sekarang ni kan musim cuti sekoLah....tak silap iva minggu depan dah start musim "back tO schooL..."
dah memang jadi kebiasaan bila musim cuti sekolah je kenduri kawen macam cendawan tumbuh...tapi Alhamdulillah....banyak cabang rezki tu pergikan...yelah tukang amik gambar macam iva ni...Alhamdulilah dapat rezki sikit...yang buat "catering"...fuh lagi masyukkkk.....Alhamdulillah lagi....yang mak² andam pon tak lepas peluang...iskh secara tak lansung sebenarnya para pengantin nie berkongsi rezeki dengan banyak pihak.....Ameeeennnnn...moga dilimpahkan rezki pada mereka² nie....

meh kita kongsi perihal rumahtangga....hahaha...iva ni tak ar pandai mane....tapi kita kongsi je kan....kawan² yang lain ade pendapat tak..???meh kongsi bersama nak....yelah bila musim² kenduri ni yang paling-paling tersenyum lebau mestiLah pasangan pengantin....mane taknya,.....diraikan...macam raja pulak tuh...diulit sana...rehat je...jangan buat ape² keje....wah bahgia.....tu pengantin perempuan..yang pengantin laki² pulak..."wah seronok ar kau dah kawen....lepas ni makan-minum dan pakai semua dah ade org jagakan......"..tu tak campur lagi kalau "wah.....untung kau..bini cun seh....."
ha betul tak...???nak² yang dah berkawan atau bertunang bertahun-tahun lamanya.....selama ni tengok je....sekarang dah ada dalam genggaman.....betul tak..??jangan nak tipu ar...hahahahahahah

kalau dulu zaman bujang sume buat sendiri...apepun semuanya untuk kegunaan seorang....bila dah kawen yang isteri sibuk dok fikir tentang suami...yang suami sibuk dok fikir ape nak bagi isteri aku gembira yea....Alhamdulillah....pada yang tak macam ni..yang masih pentingkan diri sendiri tuh...iskh...pergilah menuntut ilmu rumahtangga lagi ek...(bukan awak k...)hahahahaha

baru-baru nie....kenduri bertimpa-timpa..satu hari je sampai 5-6 kenduri nak dikejar..yelah ikut terma dan syaratlah..dulu aku kawen dia dtg..ni dia kawen takkan aku tak datangkan.....tapi kalau tak diizinkan masa tak payah ar nak memaksa diri pergi.....doakan je kawan² bahgia...lepas tu bila tengok kat status "mukabuku"..wah pada yang baru kawen tuh kan main....status semua seronok je...bahgia je....betulkan...??tetiba iva teringat,,,iva pernah baca satu buah buku motivasi "Nota Hati Seorang Lelaki"..ditulis oleh ~pahrol mohd juOi~..mula² tengok tajuknya iva ingatkan khusus pada pembaca wanita sahaja...salah rupanya....sebaik-baiknya berkongsi bersama...macam iva...iva tukang baca dan fahamkan cerita.....dan juga tukang ceritakan balik pada kanda jebat sampai dia faham.....Alhamdulillah....berkat perkongsian ilmu bersama..banyak yang kami berdua dapat belajar tentang alam berumahtangga nie....

iva nak kongsi satu qoute ni je...sekadar berkongsi...

"cuaca rumahtangga"

...Yang MANIS jangan cepat diTELAN....Yang PAHIT jangan cepat dilLUAHkan...Sayang dan benci biarlah SEDERHANA..JANGAN terlalu cepat memBENCI..jangan KETERLALUAN dalam memuji..keSEDERHANAAN itu selalunya menyelamatkan kita......bergembiralah tetapi jangan sampai LUPA diri..


ha...faham tak...???
meh iva kasi terang sikit....bak kata hincik pahrol dalam buku dia tuh...
masa permulaan perkahwinan memang semuanya indah belaka...yelah warna sebenar pasangan belum keluar lagi....tak caye...??meh kita tanya kawan-kawan kita yang dah lama kawen....betul tak...???
iva percaya dalam kita gembira menjalani alam rumahtangga janganlah kita leka.kena bersedia untuk keadaan yang kita tak jangka...tak...jangan salah faham..maksud iva..itu semua bakal berlaku....dalam kita bergembira satu masa keadaan tidak gembira akan muncul...bila keadaan tu muncul,....biasanya ape jadi..???pasangan mesti gaduh punya....kadang-kadang puncanya hal yang kecil sahaja.....dari yang kecil akan berbalah sampai jadi parah..time tuh isteri dah muncung sedepa...yang suami dah hilang lesap kemana...tapi..cuba kita dah bersedia utk hadapi waktu-waktu tuh...InsyaAllah perbalahan takkan panjang....cepat-cepat sedar kesilapan..saling bermaafan....dulukan masa iva dah masuk 4 bulan kawen kadang-kadang tu hal kecik pon iva leh nak bengang dengan kanda jebat tau...padahal sebelum tu elok gelak ketawa....salah cakap sikit je pon...iva terus sentap....tak pon kadang-kadang kanda yang sentap....lama jugak taknak bercakap masing-masing,.,yelah ego...tapikan bila iva dan kanda jebat berbincang tentang hal rumahtangga kami sentuh bab tuh....so kami amik keputusan kalau jadi lagi benda-benda tuh salah seorang kena beralah....cuba ubah keadaan tegang jadi seronok balik....contohnya....iva sentap ngan kanda...so kanda jebat tak amik masa yang lama terus tukar topik lain...cuba tarik perhatian iva dan cuba gelak² balik..iva pon sama jugak...Alhamdulillah....kami berjaya....dah masih menggunakan taktik tersebut...lama² makin sayang...huhuhuhu

lagi satu iva selalu ingatkan kanda jebat...."abang....kalau kita diuji dengan ujian-ujian yang berat dalam alam rumahtangga nie...sabar yea...ujian-ujian ni tanda Allah S.W.T sayangkan kita....ade hikmah disetiap kejadian..."...tapi memang betul pon..antara hikmahnya..setiap kali gaduh...then berbaik semula..kasih sayang antara kami makin bercambah2..makin sayang....Alhamdulillah....

pada pasangan yang baru kawen tuh,,jangan ar terlalu memuji pasangan sehingga ketelaluan...sebab sekali terluka kita akan kecewa yang tak dapat diubat....sebab warna pasangan kita takkan terserlah dalam tempoh masa yang singkat...ade orang kata,..."eh aku dah tunang 5 tahun..kenal je dah 10 tahun...kalau kawen aku komfom kenal ar pasangan aku....no..no...no..salah tttteeeeeeeeeettttttttttttt.........hahahaha..nape..??sebab i nak tanya balik...masa kawan 10 tahun tu...korang duduk serumah ke..??korang tidur sebantal ke...??korang makan sepinggan ke..???korang kongsi duit hari-hari ke..???sikit je aku tanya...korang fikir......agak-agak ar..leh bayangkan camne agaknya gaya korang bila korang bukak mata pagi-pagi tengok ade orang sebelah korang yang sanggup kongsi susah senang sama-sama korang...(sanggup ke..???)lain tau antara sebelum kawen dengan selepas kawen nie...tak caye...??tanya kawan-kawan yang dah kawen sebaik²nya atas 5tahun....tanya ar depa....tgk jawapan depa apa....ni aku bukan setakat nak ingatkan korang,.,...tapi diri sendiri...kongsi sama-sama kan katanya...hehehehehehehe

oklah sebelum iva tutup topik nie...meh kita kongsi satu lagi...BELAJARLAH TERIMA PASANGAN KITA TU SEADANYA DIA.....jangan demand sampai tahap pasangan boleh menyampah...ingat sikit...kau sempurna sangat ke kalau kau nak pasangan yang sempurna...????pasangan kita hamba Allah...sama jugak dengan kita...kita sama je...so kalau ade kekurangan kasi tambah sama²..kalau ade kelebihan kongsi sama²....kalau leh..selalu solat jemaah dan makan bersama pasangan,..InsyaAllah...Alhamdulillah....iva dan kanda kalau dirumah memang jemaah bersama...iva bentangkan sejadah...kanda imamkan sembahyang...seronok je rasanya....betul...rasa macam baru semalam nikah......just remember..kemanisan dan kepahitan datang dan pergi dalam kehidupan kita nie...itu hakikat dalam hidup...Allah dah tentukan segalanya untuk kita hambaNya..takkan ade yang kekal dalam hidup nie...cuma kita sahaja kena cari cara agar kemanisan tu akan tetap manis setiap kali rasa itu tiba....


Thursday, June 17, 2010

Rezki dari Allah S.W.T

Ade org sudah bising kata saya tak mau update blog ke..sorry..baru baik dari tak sehat....so mood ade dah sikit-sikit,....amacam....layout baru ok x..???
buhsan dengan yang ada-ada..perubahan itu perlukan....


erm..pagi semalam tengah dok ngadap kerja sambil on9 FB....(kerja lebih dari FB ok..)
tetiba akak biras saya ( maksudnya...abg ipar saya punya isteri..)..menyapa saya di chat channel...
TAHNIAH padanya sebab dah 8 minggu pregnant..Alhamdulillah..bertambah lagi keluarga hang jebat sayakan...


arrrggghhhh,..tetiba pulak blur nak update ape....
ok..ok..dapat balik dah...


sebenarnya nak cerita pasal pregnant nie..atau dalam erti kata bahasa melayu....mengandung....
kira-kira balik dah hampir 10 bulan i nikah sama kanda jebat...(oh ye...dapat nama baru utk hincik memandu...thankz ayah kepada sis heze )...sambung balik...dah hampir 10 bulan kami kawen...biasalah..sebelum kawen..org sibuk tanya...bila nak kawen nie...???kawan2 semua sudah...awak bila lagi....?????.....tapi bila dah kawen ni...ingat takde soalan dah..eh ade jugak rupanya...yelah kawen dah lebih 10 bulan...takde baby lagi ke...???


BELOM REZKI....


tu jawapan paling jujur dan ikhlas dari kami berdua....


ade plak jawap balik...


KENA USAHA LEBIH NIE......


ceh...kau mane tau aku usaha lebih ke tak...
buat hari-hari ke tak...
kau faham maksud belum rezki..??
tul tak....i memang sentiasa redha....sama ar dengan kanda jebat pon...
sentiasa positive..hish bertuah sangat-sangat dapat hubby camni...
kadang-kadang kanda bagi jawapan....
" baby nak bagi peluang parent dia honeymoon puas2 dulu...."
tak pun jawapan kekanda
" baby bagi peluang parent dia kukuhkan kedudukan dulu..."
hehehehehe..sebab tu i sayang hubby i...
sumpah...ade sesetengah tu (bukan u ok....jangan terasa kalau bukan u....)
lepas 3-4 bulan kawen...bini lom ade tanda-tanda mengandung...start dah nak marah-marah...
nak jerkah-jerkah...nak keluar je kejenya....nak perli-perli....macam-macamlah lagi....
ade plak jenis wanita nie....sentiasa pening-pening + muntah-muntah....tapi lampu tetap ade merah...hahaha....tu orang kata rezki kita ni Allah dah tentukan...
korang faham tak kalau kata setiap yang berlaku ni ade sebabnya...hanya Allah je yang tahu....korang bukan tuhan nak tentukan ape-ape...


pengalaman mendewasakan..yup i mengaku kalau nak cerita pasal pengalaman....i memang belum layak..tapi i percaya pengalaman orang sekeliling pon boleh membantu dalam mendewasakan....rezeki tu datangnya dari Allah..percayaLah.....
ade orang jenisnya suka nak amik anak angkat bagai..nak bela anak org lain ar...i pon dulu pernah terasa macam tuh...tapi atas nasihat kande jebat sayang...saya batalkan niat tuh....kande jebat kata..."jangan terlalu tumpukan perhatian pada benda tuh..lama-lama kita akan tertekan sayang.....ape yang penting kita usaha...Allah suka hambaNya yang suka berusaha.....Allah sayangkan kita sebab tu DIA uji kita...sayang jangan fikir yang bukan-bukan....sayang jangan risau..apepun terjadi abang dah takde sape2 lagi kat dunia ni selain sayang.....yang penting kita jalani hidup kita ni dengan ketenangan dan kebahgiaan..."
huhuhuhu...terkedu dan leleh air mata saya sekejap...yelah..bila fikirkan balik..dulu sebelum kawen kande jebat memang tak romantik..hahahahahaha....yelah mane nak romantik...tak bercinta pon..jalan-jalan pon jauh-jauh..hahahahaha....serius..saya tak tipu....kami berchenta dan berkasih-sayang sesudah kanda jebat melafazkan akad nikah ke atas saya 10 bulan yang lalu...Alhamdulillah...bak kata orang dia jatuh cinta pandang pertama dengan saya.....yup kami berchenta after married okeh..xtipu...


so kesimpulannya ialah...rezki tu dari Allah...kepada kawan-kawan yang bakal meraikan cahayamata..Alhamdulillah dan saya doakan semuanya selamat.....pada yang bakal nak meraikan hari bahgia menjadi sepasang suami/isteri yang sah...Alhamdulillah...fahamilah maksud sebenar rumahtangga....maka InsyaAllah walaupon kadang2 badai melanda tapi  tetap merasai kemanisan rumahtangga sampai bila-bila....InsyaAllah.....pada teman-teman yang sama macam saya..masih menanti rezeki anak dari Allah S.W.T..dekatkanlah diri denganNya....dan jalanilah kehidupan beerumahtangga dengan penuh kebahgiaan....


ameeennn....